Skip to content

Een nieuwe lente, een nieuw geluid*

3 maart 2012

In plaats van te vertellen over hoe ik al hardlopend door ontspruitend groen dartel, dit keer een iets andere blik op het beginnend voorjaar.

Onkruid bestaat niet. Onkruid zijn planten die groeien op plaatsen waar het niet gewenst is. Nu het Haagse Bos (mijn trainingsgrond) aan het Lenteren is, komt het onkruid vliegensvlug uit de grond zetten. Ongewenst of juist heel welkom, deze planten zijn reuze pienter.

Doordat ze bij het minste of geringste voorjaarsgevoel als haast-je-rep-jes opkomen, lukt het ze om de zonnigste, beschutste plekjes te bemachtigen en het meeste voedsel uit de bosgrond te peuren. Zo blijven ze de concurrentie voor en hebben ze de meeste kans om zich voort te planten.

Onkruid? Niks ervan, getalenteerde woekeraars. Succesvolle overlevers zijn het!

Hulde dus, aan de brandnetels, haagwinde, muur, herderstasjes, het groot hoefblad, dolle kervel, kruipende boterbloemen, fraaie bosanemonen en vrolijke winterakonietjes, aronskelken, het klein kruiskruid, zevenblad zelfs en – niet te vergeten – de tentakelige prikkert die mij bij herhaling weet te strikken: de bosbraam.

Afval bestaat niet. Afval is materiaal dat ligt op plekken waar het niet gewenst is. Zoals gezegd loop ik al jaren in het Haagse Bos. Van voor naar achter van links naar rechts, soms ondersteboven struikelend en ook wel achterstevoren (retro running). Nu het groen nog niet zo weelderig verhullend is, valt des te meer op hoeveel zooi mensen er in achterlaten. Vuil en vies, afval is alomtegenwoordig. Het lijkt wel alsof het zo genetisch gemanipuleerd is dat het de overlevingsdrang van onkruid heeft overgenomen.

Tot in het diepste en obscuurste stukje bos heeft het afval zich weten te verspreiden. Doordat het materiaal zo goed als onafbreekbaar is (een aluminium blikje vergaat nooit!) en mensen blijven weggooien, slaagt zwerfvuil er in om te groeien en overal aanwezig te zijn, dan weer hier en dan weer daar.

Afval? Onuitstaanbaar is het! Het zogenoemde hemdtasje, de sappakjes, de roerstaafjes, de huismerkbierblikken, het patatbakje, de sigarettendoosjes, de energieslurpende red bullen en – niet te vergeten – voor het blote oog bijna onzichtbaar maar o zo giftig :
de viespeuk.

Klagen Loont Echt Absoluut Niet. Sinds deze week draag ik bij het hardlopen een – hoe ironisch – plastic zak mee. Het afval dat ik zie, raap ik op en doe ik thuis in de vuilnisbak. De afvalberg wordt er niet kleiner door maar ik word er vrolijk van en een klein stukje van de wereld schoner.

Zie hier het resultaat van de eerste afvalrun. Meer hierover op de pagina Afvalren.

*naar Joop Visser meer dan naar Gorter

6 reacties leave one →
  1. 6 maart 2012 17:03

    Wow !! Dat is nogal een berg afval voor een éérste “afval”loop ! Als je er langs loopt zie je het wel, en erger je je eraan, maar je staat er niet bij stil hoeveel het eigenlijk is !! Dit zouden meer mensen moeten doen ! Volgende keer neem ik ook een zak mee :-))

  2. 3 maart 2012 19:30

    Tja, dat afval….het lijkt wel of het steeds erger wordt. Ik snap het ook niet, je kunt een vol blikje meenemen naar het bos maar een leeg blikje is blijkbaar te zwaar om mee te dragen naar een prullenbak en dus laten mensen het maar gewoon vallen.
    Voor jou is het dus een stukje fitnessen geworden? Stap-buk-pak-stap-buk-pak.
    Maar euh, die mooie oranje sloffies onderaan de foto horen toch niet bij het afval?

    • 3 maart 2012 23:48

      Bedankt Jannet voor je reactie en voor de rake fitness omschrijving.
      Over de achtergrond van het stap-buk-pak heb ik een pagina aan dit blog toegevoegd: Afvalren.
      Enneh… inderdaad de flitsende vizipro’s zitten stevig vast aan mijn voeten. (Al zijn ze tweede keus. Liefst ga ik weer terug naar m’n five fingers.)

  3. 3 maart 2012 10:31

    Dappere poging, Anne.
    Laat je niet ontmoedigen als er volgende week weer allemaal troep ligt.

Trackbacks

  1. ‘Hartlopend’ naar geluk | Mijn Eerste Marathon

Geef een reactie

