Spring naar inhoud

Hulp nodig? Help!!!

3 augustus 2013

Nee hoor. Ik geloof van niet. Valt reuze mee. Een paar kleine dingen maar die kunnen wachten. Ahum, eigenlijk wel ja. Ik weet het niet precies. Ik geloof van wel. Best veel nog. Ja behoorlijk wat. Verrek, ik krijg het nog druk. Jeetje. Hellup!!!

Ziedaar mijn antwoorden op de vraag die me afgelopen weken met enige regelmaat voor de voeten geworpen werd: “Moet je nog veel doen?”

Daar zit ik dan, met m’n handen in het haar. Hoe krijg ik het in hemelsnaam voor elkaar om op 20 september m’n zaakjes op orde te hebben voor vertrek. Wat is het precies dat er geregeld moet worden? Sinds ik het grote plan de wereld in heb gegooid is er onder mijn schedeldak een zwart gat ontstaan dat alles wat ook maar in de verste verte lijkt op ‘praktisch, handig of logistiek’ opslokt om nooit meer tevoorschijn te komen. Alsof er niet nagedacht moet worden over wat als het huis niet verkocht is, wat neem ik (niet) mee, hoe weet ik de weg, hoe vul ik de gaten op in overnachtingsplaatsen, hoe genereer ik meer aandacht, hoe train ik, wat… Fsljioep, telkens als ik m’n laptop tevoorschijn haal om nu eindelijk actiepunten te noteren laat ik me verleiden door een van de miljoenen nutteloze zaken die zuiver en alleen in het leven zijn geroepen om een mens van het werk te houden: een potje wordfeud, een filmpje op YouTube, even de tuin in, Murder She Wrote op 13th Street, hoogste tijd om te lunchen, even de deur uit. Waar was ik ook alweer mee bezig? O ja, voorbereidingen.

Als de nood het hoogst is, is de redding nabij.

skypen met Diana, website bouwen 2De wereld zij dank voor mensen als Diana Vermeij, fan van het allereerste uur en bedreven in het slaan van spijkers met koppen: “Kom op Anne, als bijdrage aan je plan ga ik een website voor je bouwen en wel nu.” Nog geen week later vliegen de eerste ontwerpen mijn mailbox binnen.

sponsor Arthur Tolsma en ikDe wereld zij dank voor Arthur Tolsma, even gul als begaafd: “Strak plan Anne, ik sponsor graag een maaltijd”. Die maaltijd werd een avondvullend gesprek met Arthur als coach/ondernemer/adviseur. Nog voor het nagerecht ligt er een lijst met argumenten waarmee ik potentiële sponsors overtuigend kan benaderen.

Bob Stultiens, photo by Rinus RunningDe wereld zij dank voor Bob Stultiens, ultrakanjer en allround goed mens. “Zo mooi wat je gaat doen. Zeg het maar als ik ergens over kan meedenken”. Een trainingsschema dolgraag, want hoe kom ik anders van 1 uur hardlopen naar 1 jaar hardlopen. Twee mailtjes, een tweet en een lang telefoongesprek later ben ik verzekerd van zijn onvoorwaardelijke steun, een op mijn lijf geschreven flexibele, verantwoorde opbouw en een logeeradres.

De wereld zij dank voor jou! Lezer van dit blog, volger via twitter of facebook en vrienden en familie die spontaan steun aanbieden, veelal in de vorm van een maaltijd en/of onderdak. In de twee weken na de eerste aankondiging ontving ik 62 logeeradressen, uit bijna alle delen van het land. Dat voorspelt veel goeds.

Bij het schrijven van dit stuk is er ongemerkt een middag verstreken (Wat! Een hele middag voor die paar regels? Hoe bestaat het.) en nog steeds niets over wat er nog ontbreekt, niets over wat ik nodig heb om op 20 september goed voorbereid van start te gaan. Hoe komt dat? Ik doe m’n ogen stijf dicht, de blik gericht op het zwarte gat onder mijn schedeldak: verrek, daar straalt een sterretje. Eindelijk gaat het licht aan: het is allemaal angst. Bang voor het donker? Nee, bang voor mezelf. Dit plan, deze reis is dan wel ontstaan uit de vraag ‘waar word je blij van’, maar het is méér. De vorm heb ik expres zó bedacht dat het me dwingt uit mijn schulp te kruipen, mijn angst te overwinnen om eens een andere kant van mezelf te tonen – voor wie in horoscopen gelooft, ik niet, mijn sterrenbeeld is dat van de Kreeft. Aan die mooie glanzende harde buitenkant heb ik jarenlang gewerkt, dáár wilde ik de aandacht op gericht hebben. Zólang en zo hard poetste ik op dat harnas dat ik vergat dat het slechts de helft is van wie ik ben. (Niet dat er iets mis is met een halve kreeft,  maar alleen als ‘ie gekookt, gebakken en overlangs gesneden is zodat het ziltzoete vlees tevoorschijn komt. Kannibalistische neigingen zijn mij niet vreemd.) Nu ik eenmaal heb ontdekt dat die zachte binnenkant er ook toe doet, is er geen weg terug. Solo, op blote voeten door Nederland… kwetsbaarder kreeg ik het niet bedacht. En nu heb ik dus hulp nodig. Help!!!

Hoe kun je bijdragen? Een verlanglijstje

Maak reclame: deel je enthousiasme over mijn zwerfafvalreis met zoveel mogelijk mensen, des te groter wordt het succes.

Kom in actie: beheers je niet, trakteer jezelf op een goed gevoel en ruim 1 stuk zwerfafval per dag op. Je mag er tegen mij over opscheppen, hier op dit blog of op facebook en/of twitter @vandalenanne.

Vind een sponsor: welke organisatie/bedrijf of persoon neemt mijn bescheiden onkosten voor zijn rekening en levert op die manier een positieve bijdrage aan de vermindering van plastic soep en een schoner, vrolijker Nederland.

Filmpje: ben jij handig met een camera en goed in filmpjes maken? Je eerste opdracht is een reportage maken van de start van mijn reis op 20 september vanuit Den Haag.

Media/communicatie: welke organisatie/bedrijf of persoon neemt voor mij de zorg uit handen en regelt publiciteit, acties en contacten met de pers.

Rugzak: een lichtgewicht model specifiek voor hardlopers, voldoende ruimte voor een setje kleding, liefst met apart vak voor een of twee bidons.

GPS horloge: dat zou fijn zijn! Ook advies over de verschillende type/merken is welkom.

Logies: met name zoek ik nog adressen in Friesland, de Zeeuwse eilanden en het noorden van Noord-Holland incl. de Waddeneilanden.

Massage: au, au, au, mijn spieren krijgen heel wat te verduren. Sportmassage is meer dan welkom, noodzakelijk zelfs. Welke masseurs houden mij op de weg?

Yoga: helpt me te ontspannen en tegelijkertijd om sterk te blijven. Waar mag ik onderweg bij een les aanschuiven?

Tellen: een eenvoudig lichtgewicht handtellertje zodat ik stuks zwerfafval kan tellen.

Wegen: een lichtgewicht veerweegschaal zodat ik kilo’s zwerfafval kan tellen.

handteller veerweegschaal

Meer?
Vooruitdenkend: in de plaatsen waar ik kom wil ik samen met jou en zoveel mogelijk anderen zwerfafval opruimen. Denk aan andere zwerfafvalruimers (inderdaad, er zijn er meer die doen wat ik doe), atletiek- en sportvereniging, je eigen hardloopgroep, trainingsmaatjes, school, gemeente, bewoners in zorginstellingen, leden van de hondenclub, etc. etc. Het organiseren van zo’n actie laat ik aan jou over want jij kent je eigen dorp/stad het beste, jij kent de mensen en jij weet hoe ze te bereiken. De – toekomstige – website geeft ruimte om die evenementen aan te kondigen.

28 reacties leave one →
  1. Clara Vogt permalink
    20 augustus 2013 10:21

    Hallo Anne, in Friesland te Beetsterzwaag is ook een slaap/relaxplek voor je! Ik kan je ontvangen met harpklanken…..

  2. pauline permalink
    17 augustus 2013 00:25

    Dag Anne, via de site van Genoeg kwam ik op je blog. Wat een fijn idee. Ik ruim losse troep in het park altijd op, maar dit is helemaal spectaculair!!! Zit Arnhem ook in je planning? Wij hebben slaapplek. En om de hoek zit een fijne masseuse; kan eens een balletje opgooien….

    • 17 augustus 2013 10:23

      Nu ik er een fijne slaapplek heb, zit Arnhem wel degelijk in de planning. Dankjewel voor je aanbod Pauline, en voor het goede werk dat je al doet door het schoonhouden van het park.

  3. Arina permalink
    12 augustus 2013 14:29

    Heb je een slaapplaats in Tholen nodig? Een klein Zeeuws eilandje vlakbij Bergen op Zoom

  4. 9 augustus 2013 11:06

    Hoi Anne, ik kwam vanmorgen een tweet van jou tegen. Wat een mooi initiatief en knap dat je deze grote stap(pen), letterlijk en figuurlijk, zet. We bieden je graag een slaapplaats aan in Hooglanderveen. Dat ligt in het midden van het land, vlakbij Amersfoort. Veel succes met de voorbereidingen en geef maar een seintje als je langskomt.

  5. 9 augustus 2013 00:59

    Dat is wel slim, dan kun je je kleding vast vooruitsturen. Ik wil ook wel wat wassen en het dan naar een volgend adres sturen, daar ben ik vast niet de enige in.

    • 10 augustus 2013 01:45

      Dit geeft precies aan waarom ik het zo leuk vind om mijn plan met jullie allemaal te delen: meer mensen = meer ideeën = meer resultaat = meer plezier = meer succes.

  6. 8 augustus 2013 10:54

    Hi Anne,

    Tjeetje…. net terug van vakantie lees ik een beetje suffig mijn blogs bij en dan ben ik in een klap wakker als ik bij jouw blog kom. Wat een plan!!! Het moet nog even doordringen allemaal wat je gaat doen en wat er allemaal bij komt kijken. Heel herkenbaar wat je beschrijft over ‘het om de hete brij heendraaien’ Met het uitvoeren van mijn eigen plannen voor het starten van een naaicafé heb ik daar ook veel last van. En dan ook nog de twijfels over en ‘zorgen voor morgen’ die erbij komen. Fijn dat er wat mensen zijn die je helpen de boel op de rit te zetten. Het is me nog niet zo duidelijk waar ik je mee kan helpen, maar dat ik je ergens mee zal helpen dat is een ding wat zeker is. Van Delft naar Barendrecht is het 25 km dus als je wilt eten en slapen dan kan dat in ieder geval. Verder heb ik overal kennissen en familie, die meestal wel bereid zijn tot allerlei dingen, dus laat maar weten als je ergens nog ‘gaten’ hebt, dan zoek ik mogelijkheden.

    Verder nog een tip die ik haalde uit de blog van Jolanda Linschooten die dwars door UK liep van zuid naar noord: Zij stuurde zichzelf pakketjes op bepaalde adresssen met uitrusting die ze nodgi had (sportvoeding/kleding, kaarten etc.) zie http://www.wilderness-effect.nl/runningwildgb2013.php waar je ongetwijfeld op nog meer inspiratie en ideeën zult opdoen.

    groetjes,

    Dorothé

    • 10 augustus 2013 01:33

      Ha die Dorothé, goed om te lezen dat je er in de vakantie even helemaal ‘uit’ bent geweest. Het blog van Jolanda is me welbekend, maar ik was nog niet zover dat ik had bedacht om pakketjes vooruit te sturen. Goede tip van je! Ik kom heel graag bij je overnachten in Barendrecht (maar we zien elkaar eerder dal bij de Vredesloop toch?).

  7. 7 augustus 2013 11:26

    Veel succes Anne, ik ga de meest irritante rotzooi die ik tegenkom helpen opruimen, begonnen met het glas hier op de parkeerplaats. Hou het hoofd koel! Je kunt het en alles komt vanzelf goed. Voor dat je vertrekt ga ik een blog wijden aan je project!

  8. 5 augustus 2013 15:17

    Als je in de buurt bent van Amsterdam ben je van harte welkom bij sportmassage020

  9. Marina Van Dalen permalink
    4 augustus 2013 17:00

    Je kunt ook ongetwijfeld terecht bij boer willem op de vijfsprong in vorden, bij zutphen. Is vriend van dick, en mijn ex schoonbroer. Leuek vent, van boer zoekt man. Nelly en theo wonen ook in zutphen. Kun je ook vast wel slapen of in de caravan van let en wim in vorden, ben je lekker op jezelf. Doei

    Verstuurd

  10. Marina Van Dalen permalink
    4 augustus 2013 16:53

    Ha anne, Je kunt in ieder geval terecht bij broer van hans, dick houben, in delfzijl, n.o. Groningen aan de waddenzee voor logeeradres en eten. Zie zijn facebook voor kontakt. Gr. Marina

    Verstuurd

  11. 4 augustus 2013 11:21

    Oh, en vergeet ‘meneer kliko’ niet!

  12. 4 augustus 2013 11:17

    Ha lieve Anne,
    We gaan er binnenkort nog een maaltijd uit eigen tuin op eten, maar ga je met deze geweldige stoere actie zeker steunen! Logeerplekken in Veenendaal heb je al, maar heb ook al even geïnformeerd of je ook in de kazerne in Den Helder terecht kan en dat moet geregeld kunnen worden. Verder zal ik – zodra je hier arriveert – zeker de lokale kranten eens informeren. Yoga en massage; daar kan ik je helaas niet mee helpen. Maar pompoenpannenkoeken en caviaknuffelsessies kunnen geregeld worden 😉 En ik kom je natuurlijk ‘kanjeren’ als je loopt de 21e!
    Nou, ga ik je nu nog even ‘sociaal digitaal’ promoten 🙂 Enne…dat zwarte gat zal vanzelf verdwijnen! Ik geloof hierin! Komt goed!

    • 5 augustus 2013 22:32

      Je maakt me onvoorstelbaar vrolijk met zoveel goede ideeën en actiebereidheid Sanne. Heerlijk om straks ook Den Helder erbij te hebben als logeeradres.

  13. 4 augustus 2013 09:32

    Ben je in de buurt van Delft, dan kun je bij mij terecht voor een gratis massage

  14. inge permalink
    3 augustus 2013 20:08

    hai anne…
    hier mag je slapen!! staphorst! tussen meppel en zwolle
    ook heb ik een vriendin hier in het dorp die voetreflexmassage geeft.
    als je wil kan ik dat zo gratis voor je regelen!

Plaats een reactie